زندگینامه جف بزوس مالک آمازون

زندگینامه جف بزوس مالک آمازون

جف بزوس یا جف بزوس یا جف بزوز کارآفرین، سرمایه گذار امریکایی، بنیان گذارو مدیر عامل شرکت آمازون بزرگترین شرکت خرده‌فروشی آنلاین در جهان است. جف بزوس با تاسیس «سایت آمازون» نقش مهمی در زمینه رشد و ارتقای تجارت الکترونیک فروشگاه آنلاین در جهان ایفا کرده است.

جف بزوس در آگوست 2013 موفق به خرید «روزنامه واشینگتن پست» شد.

اما رشد شگفت انگیز آمازون، جف بزوس را با 150 بیلیون دلار دارایی (تا جولای-2018) به ثروتمندترین فرد جهان بدل کرد.

کودکی جف بزوس چگونه گذشت ؟

جف بزوس در تاریخ 12 ژانویه 1964 درشهر «آلبوکرکی»، نیو مکزیکو به دنیا آمد. مادرجف بزوس در زمان تولد او دانش آموز دبیرستان بود و فقط 17 سال سن داشت. زندگی پدر و مادر او بیش از یک سال دوام نداشت و هنگامی که جف نوزاد بود، آن‌ها از هم جدا شدند.

جف 5 ساله بود که مادرش برای سروسامان گرفتن و رهایی از مشکلات با یک مهاجر کوبایی به نام «میگل مایک بزوس» ازدواج کرد. مایک بزوس مدت کوتاهی پس از ازدواج با مادر جف، او را به فرزندخواندگی پذیرفت و نام خانوادگی او را از «جورگنسن» به «بزوس» تغییر داد. جف بزوس دوران دبیرستان خود را در مک دونالد به عنوان گارسون کار می کرد.

تحصیلات جف بزوس

خانواده جف بزوس به «میامی» نقل مکان کردند و جف بزوس نیز دوران جوانی خود را در این ایالت گذراند. جف بزوس وارد دانشگاه شده و شروع به مطالعهٔ فیزیک کرد، ولی خیلی زود وارد رشته مورد علاقه خود، یعنی علوم کامپیوتر و مهندسی برق در «دانشگاه پرینستون» شد و در سال 1986 به عنوان دانشجوی ممتاز از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.

ایده طلایی جف بزوس که او را میلیاردر کرد

جف بزوس بعداز پایان تحصیلات خود در چندین شرکت مشغول به کار شد، یکی از این شرکت‌ها، «استارتاپ فیتل» بود که بر روی پیاده‌سازی شبکه‌های کامپیوتری کار می کرد و سپس وارد «شرکت کامپیوتری SHAW» شد و در همین دوره بود که توجه جف بزوس به رشد بی‌نظیر شبکهٔ جهانی وب معطوف شد و رشد 23 برابری کاربری اینترنت در سال 1994 در مقایسه با سال قبل او را شگفت زده کرد و ایده ای در ذهنش جرقه زد.

جف بزوس ایده خود یعنی راه اندازی یک فروشگاه آنلاین را در همین دوره رسما اعلام کرد و درباره شرکت هایی که کالاهای خود را از طریق پست و از راه دور ارسال می کردند تحقیق کرد.

جف بزوس لیستی را آماده کرد که شامل 20 شرکت برتر در این زمینه بودند اما او متوجه شد که هیچکدام از این شرکت ها اقدام به فروش کتاب نکرده بودند و دلیل آن هم نداشتن یک کاتالوگ کامل از عناوین کتاب ها بود چون عناوین کتاب‌ها بسیار متنوع بودند و تهیهٔ یک کاتالوگ کامل از آن‌ها نیازمند یک هزینه سنگین بود. همین موضوع مقدمه ای شد برای این که جف بزوس به فکر ساخت یک وب سایت برای معرفی عناوین کتاب‌ها بیفتد.

اهداف جف بزوس از راه اندازی این وب سایت شامل حذف کاتالوگ فیزیکی و کاهش بسیار زیاد هزینه ها و افزایش سرعت خرید و امکان ویرایش همیشگی کاتالوگ و … بود و تنها عامل نگرانی جف بزوس سرمایه گذاری بر روی یک موضوع جدید، غیرقابل اعتماد و دارای ابهام بنام اینترنت بود چون تا آن زمان مردم از اینترنت فقط برای تفریح و به اشتراک گذاری اطلاعات استفاده می کردند؛

بنابراین جف شروع به مطالعه در زمینه تجارت الکترونیک کرد و بزرگترین اتفاق زندگی جف بزوس زمانی به وقوع پیوست که پدرخوانده و مادر جف از ایده او حمایت کردند و تمام پس انداز خود را در اختیار او قرار دادند تا شاهد اقدام جسارت آمیز جف بزوس باشند و البته که نتیجه اعتماد خود را به بهترین شکل دریافت کردند و میلیاردر شدند.

چرا جف بزوس نام آمازون را انتخاب کرد؟

جف بزوس ابتدا نام «Abracadabra» را برای سایت خود انتخاب کرده بود اما دوستانش او را متقاعد کردند که نام دیگری را برگزیند ودر نهایت نام (Amazon.com) را انتخاب کرد.

جف بزوس نام آمازون را از رود آمازون، بزرگترین رود جهان الهام گرفت و معتقد بود که سایت وی روزی به بزرگترین کتابخانهٔ جهان تبدیل می شود.

جف بزوس همراه نامزد خود به سیاتل، واشینگتن نقل مکان کرد تا رویای خود را محقق کند و سرانجام شرکت آمازون را در سال 1994 بنیان گذاری کردند و خیلی زود کافان را که یک برنامه‌نویس حرفه‌ای بود تشویق کردند تا در این شرکت مشغول به کار شود. سال بعد یعنی در سال 1995 اولین نسخه از وب سایت آمازون راه اندازی شد و از تاریخ 16 ژوئیه 1995 سایت آمازون بطور رسمی شروع به کار کرد.

آمازون به همت جف بزوس رکورد زد

سایت آمازون و ایده جف بزوس که در آن روزها عجیب بنظر می رسید خیلی زود توجه رسانه ها را به خود جلب کرد و مورد استقبال مردم قرار گرفت. جف در این باره می‌گوید: از همان شروع کار مشخص بود که رشد خواهیم کرد. هم زمان با شروع کار سایت آمازون، جف و همکارانش پیوسته تلاش می کردند تا انتظارات مشتریان را برآورده کرده و سایت را با نیازها کاربران خود وفق دهند.

فروش سهام آمازون از طریق سایت در سال 1997 آغاز شد و به دنبال آن سایت آمازون کار خود را در چند کشور دیگر از جمله کانادا، ژاپن، انگلستان و فرانسه گسترش داد. جف بزوس بر روی برآورده سازی تمام خواسته ها و سلایق مشتریانش تاکید داشت و همین امر موجب استقبال بیشتر مردم از این سایت شد. جف نیز دست به کار شد و محصولات بیشتری را به فروشگاه انلاین خود اضلفه کرد و به همین شکل آمازون هر روز گسترده تر می شد.

جف بزوس در جولای- 2018 با دارایی بالغ بر 150 میلیارد دلار که دارایی ثبت شده وی است با پشت سر گذاشتن بیل گیتس ، ثروتمندترین فرد جهان لقب گرفت.

جف بزوس در سال 1993 با «مکنزی توتل» ازدواج کرد. مکنزی پیش ازآنکه با جف ازدواج کند در شرکت D.E. Shaw، دستیار او بود و او در حال حاضر یک رمان نویس است. آنها سه پسر و یک دختر دارند.

مکنزی در توئیتی اعلام کرد که پس از 25 سال از همسر خود جف بزوس جدا می شود و گفت که از این به بعد فقط به عنوان یک دوست با او در ارتباط خواهد بود.

مصاحبه ­اختصاصی با جف بزوس موسس آمازون در مورد آنچه که او قصد دارد بعد از این فتح کند.
آمازون، برخلاف دیگر غول­ های فناوری آمریکا، دارای یک مکان سنتی نیست. کارکنان و مدیران این شرکت که تعداد آنها بالغ بر 45 هزار نفر در شهر سیاتل، و 575 هزار نفر در سراسر جهان است، در ساختمان­ های متعددی در مرکز شهر و نیز محله «ساوت لیک» پراکنده­ هستند.

ساختمان مرکزی آمازون جایی است که جف بزوس، بنیان­ گذار و مدیر عامل اجرایی، آنجاست، که نام آن برج “روز اول” است. این نام برگرفته از یکی از شعارهای همیشگی جف بزوس است: این­که “ما به نسبت، در روز اول توسعه و عمر اینترنت قرار داریم و به همین ترتیب، می ­توان گفت آمازون نیز تازه کار خود را آغاز کرده ­است”.

جف بزوس در یک قدمی استیو جایز

البته گفتن مطلب فوق با یک صورت جدی و بی­ حالت، در حالی که فروش، سود و قیمت سهام همگی در حال بالارفتن است و مورد اخیر، در طول سه سال 270٪ و در طول 12 ماه گذشته، 120٪ رشد داشته است، آسان نیست. آمازون به اپل نزدیک شده و در مسیر تبدیل شدن به شرکت دارای بیشترین ارزش در جهان قرار دارد، و جف بزوس که ارزش ثروت شخصی ­اش به 160 میلیارد دلار نزدیک می‌شود، با اختلاف زیادی نسبت به دیگران، تبدیل به ثروتمندترین فرد جهان شده­ است.

جف بزوس و اعتقاد او به نامحدود بودن بازار برای آمازون

با این حال، جف بزوس طوری درباره راز موفقیت آمازون صحبت می­ کند که گویی یک شرکت نوپا و متزلزل است که به تازگی سرمایه­ گذاری­ های اولیه خود را به پایان رسانده ­است. جف بزوس می ­گوید: “به دلیل اهداف عملی، اندازه بازار نامحدود است . آستین ­های بالازده­ شده جف بزوس، ساعد او را که بی­ شباهت به ساعد ملوان زبل نیست، نشان می­ دهد.

این ساعد، نتیجه تمرین با وزنه در میانسالی است که سبب جنب جوش بیشتر جف بزوس حدودا 54 ساله شده ­است. روحیه رشد و پیشرفت جف بزوس، نتیجه خوش­ شانسی او در تلاقی رویدادهای مختلف است: بازار خرده ­فروشی که پایگاه اولیه آمازون است، از ارزش تریلیونی برخوردار است.

همین ­طور، به گفته او، بازار رایانش ابری که خدمات وب آمازون (AWS) پایه­ گذار آن بوده­ است. مردی که شرکتش امسال به رکورد درآمد 210 میلیارد دلار دست خواهد یافت، می­ گوید: “کسب ­و کارهای مختلفی وجود دارد که در آنها، بازار محدودیت دارد، اما ما با آن مسئله روبرو نیستیم“.

بزرگترین نقطه قوت جف بزوس

اگر جف بزوس پرابهت­ ترین فعال اقتصادی جهان است، چشم ­انداز نامحدود او باید هر رهبر شرکتی را آرام نماید. بله، او بی­ رحم و استاد بازی­ های طولانی است، اما بزرگترین نقطه قوت جف بزوس که در چند سال گذشته خود را نشان داده­ است، توانایی او برای تغییر شکل­ دادن آماده جهت ورود به کسب و کارهای نزدیک است، که بعضی از آنها تنها در گذشته و در یک مقیاس بزرگ نزدیک بوده ­اند.

این مسئله، قابل محاسبه کمی است: هشت سال است که نشریه فوربس رتبه ­بندی از نوآورترین شرکت­ ها ارائه می ­دهد و اخیرا با سه پروفسور مدیریت کارکردیم تا مبتکرترین رهبران کسب وکار در کشور را تعیین کنیم. روش چهار عاملی با در نظر گرفتن عوامل وجهه عمومی، تاثیرگذاری، ایجاد ارزش و تقدمی که سرمایه‌گذاران برای مدیرعامل قائل می ­شوند، جف بزوس را مستقیماً در جایگاه اول قرار می‌دهد.

جف بزوس یک رهبر مقتدر از نگاه وارن بافت

سال گذشته پس از آن­که من از وارن بافت سوالی با پایان باز پرسیدم، مبنی بر این­که گیراترین ذهن کسب و کار که او در تقریباً هشت دهه تجربه خود در مشاهده بازار دیده­ است، متعلق به چه کسی است، وارن بافت پاسخ داد: “آنچه جف بزوس تاکنون انجام داده­ است و احتمالاً انجام خواهد داد، شاید چشمگیرترین موفقیتی باشد که تا به حال دیده ­ام. زیرا او وارد دو صنعت عمده شد و به طور همزمان و جلوی چشم رقبا، به درجه رهبری رسید، و در حال حاضر، آنها را باز تعریف کرده و در کسب و کارهای واقعاً بزرگ، به موفقیت می‌رسد”.

جف بزوس فاتح چهار صنعت بزرگ عرصه دیجیتال

با آنکه جف بزوس و بافت در مورد خرده فروشی و رایانش ابری سخن می­ گفتند، اما در واقع جف بزوس در عرصه‌های بسیار بیشتری، نامحدود است. نخست آن­که به یمن شرکت AWS، که به علت تاکید بر « رشد به جای سود» شهرت دارد، اکنون شرکت، میلیاردها دلار بیرون می ­ریزد و جف بزوس آن قدر در بازار اعتبار دارد که هر کجا که بخواهد، آن را دوباره سرمایه­ گذاری کند. دوم آن­که مقیاسی که آمازون برای رشد به آن نیاز دارد، عملاً نیازمند رفتار تهاجمی است.

و در نهایت، با فتح خدمات کسب وکار دیجیتال و خرده فروشی، که هر دوی آنها تقریباً بر هر صنعت دیگر تاثیر می گذارند، جف بزوس اکنون حاضر است که به هر کسب وکار دیگری که در آن ارزش افزوده می­ بیند، وارد شود. او الان در مقیاس میلیارد دلاری، حداقل در چهار بازار سلامت، سرگرمی، الکترونیک و تبلیغات، که دربردارنده بسیاری از شرکت­هایی است که از آمازون نترسیده­ اند، حضور دارد. تصادفی نیست که هر یک از این چهار صنعت، یا به تریلیون­ها دلار بالقوه که جف بزوس به آن اشاره کرد، رسیده و یا به آن نزدیک می‌شود.

جف بزوس پنهان کاری را یک سرمایه می داند

در حالی که دیگر همتایان بنیانگذار جف بزوس از دوران داتکام، سیاست “کیمونوی باز” را پذیرفته و از آن استفاده می کنند، اما جف بزوس همیشه به پنهانکاری و عدم افشاسازی، مانند یک سرمایه نگاه می کند که از طریق آن، ابتکارات جدید را به صورت وسیع تر پوشش می دهد و وانمود می کند که به ایده های در حال شکوفایی خود علاقه مند نیست.

با افزایش شهرت جف بزوس، سخنرانی های عمومی و مصاحبه های او بسیار کاهش یافته است (با وجود اینکه او مالک واشنگتن پست است). جف بزوس از صحبت کردن در مورد دونالد ترامپ، که او و واشنگتن پست را در توییتر مورد حمله قرار داده بود، خودداری می کند، اما به خوبی می داند که در سیبل حمله های ترامپ قرار دارد.

هنگامی که از او پرسیده شد که آیا به عنوان رئیس شرکت تبلیغاتی در حال صعود، از سختی های فیس بوک در سال گذشته درس گرفت یا خیر، پاسخ او کوتاه، سیاسی و غیر قابل فهم بود. او که حامی یادگیری شرکتی است، گفت: “نه” و چند ثانیه مکث کرد تا تاکید کند که نمی خواهد بیشتر صحبت کند. در این مصاحبه از جف بزوس درباره تبدیل شدن به یک شرکت داده محور سوال شد و جف بزوس گفت: “من هرگز در این مورد به آمازون فکر نکرده ام “. وقتی اشاره می شود که این حداقل یک ابزار است، جف بزوس بلافاصله یادآور می شود: “یکی از ابزارهای فراوان”.

جف بزوس : مهم­ترین واژه در آمازون «بله» است

برای این دوران نامحدود، مهم­ترین واژه در آمازون “بله” است. جف بزوس به درستی سلسله­ مراتب سنتی شرکتی را توضیح می­ دهد: “فرض کنیم یک مدیر رده پایین‌تر ایده جدیدی دارد که می‌خواهد آن را بیازماید: او ناچار است رئیس خود، رئیس رئیس خود، رئیس رئیس رئیس خود (و به همین ترتیب …) را راضی کند. یک “نه” در این زنجیره، سبب می­شود که کل ایده منتفی شود“. به همین دلیل است که شرکت‌های نوپا و چابک به سادگی می‌توانند غول­ های کوته ­بین را از پای درآورند.

حتی اگر نوزده سرمایه ­گذار مخاطره پذیر نه گفته باشند، اگر بیستمین نفر بله بگوید، ایده عملیاتی می‌شود. به همین ترتیب، جِف بزوس آمازون را حول آنچه “راه­ های گوناگون برای بله گرفتن” می ­نامد، بنا نهاده ­است. به ویژه، در رابطه با “درهای دوطرفه“: تصمیماتی که اغلب بر پیشرفت­ های جزئی مبتنی هستند و در صورتی که نامعقول از آب درآیند، برعکس آنها انجام خواهد شد.

ممکن است صدها مدیر به یک ایده چراغ سبز نشان دهند و کارکنان درون شرکت آن را سبک سنگین کنند. جف ویلک که مدت‌ها معاون جِف بزوس بوده­ است و عملیات خرده ­فروشی و بخش مشتریان آمازون را اداره می­ کند، می ­گوید: «او این را می‌داند و ما هم می‌دانیم که شما نمی ­توانید بدون حدی از شکست، به اختراع یا آزمایش دست بزنید. ما برای این شکست ­ها، ارزش قائلیم، و در واقع، می‌خواهیم اتفاق بیفتند. نیازی نیست که جف در مورد آنها تجدید نظر کند، یا من در مورد آنها تجدید نظر کنم»

جف بزوس از ایفا کردن نقش افسر احساس غرور می کند

اما در رابطه با ایده­ ها و ستون­ های بزرگتر (درهای یک­طرفه) که جهت ­گیری شرکت را تغییر می ­دهند، جف بزوس از ایفا کردن نقش افسر بعنوان مسئول کند سازی، احساس غرور می­ کند.

جف بزوس به دنبال سه چیز است: نخست، اصالت؛ او می‌گوید باید یک ایده متفاوت داشته باشیم و نه فقط اشاره به این­که «من هم هستم»
دوم، مقیاس؛ ما از موهبت داشتن کسب و کار بسیار بزرگی که در طول زمان آن را ساخته ­ایم، برخورداریم و نمی‌خواهیم انرژی خود را صرف چیزی کنیم که حتی در صورت موفق شدن، کوچک خواهد بود و در نهایت، بازده سرمایه گذاری به اندازه ارزش سیلیکون ولی؛ “حتی در مقیاس بزرگ، باید بازگشت سرمایه خوب باشد”.
در نهایت، جف بزوس می ­گوید ایده ­هایی که سبب دستیابی به آن سه عامل می‌شوند، از یکی از این دو مدل سرچشمه می‌گیرند:

1- یا با نگاه کردن به سمت عقب و دیدن نیازهای مشتریان؛ یعنی هنگامی که متوجه می­ شویم مردم به شیوه خاصی رفتار می کنند؛ بهتر است سعی کنیم با یک محصول، در آن راه به آنها خدمات برسانیم،

2- یا با جلو رفتن؛ این­که می‌دانیم چطور کار ارزشمندی انجام دهیم، بنابراین بهتر است برای آن کار ارزشمند خود مشتری پیدا کنیم.

جف بزوس یک بار دیگر طعم موفقیت را می چشد

نیروی فراوان آمازون در نهایت ریشه در دومین گزینه دارد. جف بزوس که در ابتدا در گوشه ­های دنج فعالیت می‌کرد، می‌توانست به راحتی تنها بر این­که بزرگترین کتابفروشی دیجیتال جهان شود، تمرکز کند؛ همان­ طور که صنایع دستی به اتسی و کفش به زاپوس (که طبیعتاً الان در مالکیت آمازون است) تعلق دارد.

اما جف بزوس که در فروش کتاب استاد شده بود، متوجه شد که می‌تواند از آن ابزارها استفاده کرده (از مدیریت موجودی تا سامانه توصیه کار)، و به طور مجزا حرکت کند. اول در بازار موسیقی و دی وی دی، بعد، اسباب بازی و الکترونیک و سپس، هر چیزی که به صورت خرده ­فروشی به فروش می ­رود و بار دیگر، جف بزوس با شجاعت و موفقیت، آن دانش را در تبدیل آمازون به محیطی برای فروشندگان مستقل که در گذشته با هم رقیب بودند، به کاربرد و در گروهی همراه با امثال «سم والتون»، «آرون مونتگومری»­ وارد و «جولیوس روزن­والد» از «سیرز رئوباک»، به دستاوردهای خود به عنوان یک خرده ­فروش تحول­ ساز، استحکام بخشید.

عمق نگاه جف بزوس به کسب و کارها و نتایج شگفت انگیز

داستان باید در این جا خاتمه می‌یافت، اما آمازون به عنوان فاتح خرده فروشی آنلاین در جهان غرب، در عین حال مشغول حل مشکلات بزرگ فناوری و لجستیکی بود و جف بزوس به جای اینکه فایده این مهارت‌ها را تنها به عنوان ارتقای کسب و کار اصلی در نظر بگیرد، آنها را به خودی خود، یک کسب و کار می ­دید.

یک نیاز درونی به سازندگان وب نیمه ­وقت، به ایجاد “کامیون مکانیکی” آمازون که یکی از اولین بازارهای انبوه ­سپاری کار در جهان است، انجامید. برپایی یک زیرساخت تحویل با کارآمدی سرسام‌آور، منجر به انجام آن توسط خدمات آمازون شد، و استادی در دریافت پول برای هر خرید، سبب پدید آمدن سیستم پرداخت آمازون گردید.

مهم ­تر از همه این­که وقتی آمازون شروع به دست­یابی به قابلیت­ های بزرگ برای ذخیره داده ­های خود در فضای ابری کرد، جف بزوس به این اندیشید که کسب و کارهای دیگر نیز ممکن است بخواهند داده­ های خود را در آنجا ذخیره کنند. در سال 2017، AWS به درآمد سالانه 17.5 میلیارد دلار دست یافت.

جف بزوس به استقبال شکست می رود

حتی آن مفاهیم مشتری-محور، سود مبتنی بر مهارت تولید می­ کنند. کتابخوان کیندل را که اولین دست ­اندازی آمازون به سخت ­افزار در سال 2007 بود، در نظر بگیرید: ویلک که که از شرکت الایدسیگنال آمده بود، اعتراض خود به هیئت مدیره را به خاطر می­ آورد: “من اعتراض کرده و گفتم: “موافق نیستم. به نظر من، ممکن است ما نتوانیم به تاریخ تحویل برنامه ­ریزی­ شده خود برسیم و دستاوردمان خیلی کم خواهد بود.

تولیدمان پایین خواهد آمد و مشتریان را ناامید خواهیم کرد. سخت­ افزار، سخت است، و ما یک شرکت نرم ­افزاری هستیم”. جف بزوس گفت: خب من مایلم اعتراف کنم که همه آن چیزها اتفاق خواهد افتاد و با این وجود، فکر می­کنم که بینش صحیح برای شرکت ما این است که در ساخت نرم­ افزار به جایگاه خوبی دست پیدا کنیم. بنابراین، باید شروع به یادگرفتن کنیم” و همین کار را کردند. کتابخوان کیندل یک محصول رویایی در آمازون است، هم به دلیل موفقیت در زمینه سخت ­افزار، و هم به خاطر این که یادآور ریشه‌های اولیه شرکت در عرصه کتاب است.

هرچند، کیندل شرکت را دگرگون نکرد و دیگر شکست­ های سخت­ افزاری، مثل فاجعه گوشی هوشمند فایر (Fire) به دنبال آن اتفاق افتاد. اما باید گفت که تصمیم جف بزوس در نهایت، به ارائه بلندگوی “آمازون اکو اسمارت” که واقعاً تحول­ آفرین بود، انجامید. به عبارت دیگر، اگر شما مهارت­ هایی را که آمازون در حال حاضر در حال یادگیری آنهاست مورد بررسی قرار دهید، به ایده صحیحی از اینکه این شرکت به زودی فروش چه چیز را آغاز خواهد کرد، دست خواهید یافت.

در مورد شخصیت جف بیزوس مطالعات زیادی شده که حاکی از آن است که مهم ترین علت شاخص قدرت رهبری و تیم سازی او در عزت نفس و حرمت نفس عالی و اعتماد به نفس قدرتمند اوست.

جف بزوس این بار در صنعت مراقبت های درمانی

و اکنون جِف بزوس در حال کسب دانش در عرصه مراقبت ­های سلامتی است. صنعت مراقبت‌های درمانی، بزرگترین صنعت آمریکا (18 درصد تولید ناخالص داخلی) و یکی از ناکارآمدترین آنهاست.

سال گذشته، جف بزوس همراه با بافت و جیمی دیمون، مدیر عامل اجرایی شرکت جی­پی مورگان چیز، اعلام کردند که این سه شرکت تلاش­ های خود را روی هم گذاشته و با استخدام مدیر عامل اجرایی مشهور، آتول گاونده، اقدامی غیرانتفاعی برای تحویل خدمات درمانی بهتر و با هزینه کمتر به کارکنان خود، اجرا خواهند نمود، با این نیت که به یک مدل مقیاس ­پذیر و قابل ­تکثیر دست پیدا کنند.

این چیز کوچکی نیست، چون تعداد کارکنان این سه شرکت در مجموع، 1.2 میلیون نفر است. اگر وابستگان آنها را هم به این رقم بیافزایید، این کار، مثل راه­ اندازی یک پروژه آزمایشی برای تمام مردم ایالت های اریگان یا کانتیکت خواهد بود.

جف بزوس : نیازی نیست به ما بپیوندید اگر ما به چیزی دست یافتیم، آن را از ما بدزدید

عقیده جف بزوس در این زمینه، در خصوص مقاصد آمازون، تزلزل­ ناپذیر است و پیش از اینکه حتی سوال کامل شود، به سرعت پاسخ می‌دهد: “همان­طور که شما می دانید این یک اقدام غیرانتفاعی و بسیار متفاوت است“. وارن بافت میلیاردر معروف که این مسئله را چند ماه پیش برایم توضیح داده بود، به نوبه خود موافقت می‌کند: “بعد از اطلاعیه ای که گفته بود “می­خواهیم به شما بپیوندیم”، و ما پاسخ داده بودیم: “نیازی نیست به ما بپیوندید.

اگر ما به چیزی دست یافتیم، آن را از ما بدزدید”، افراد به سمت ما سرازیر شدند”. عبارت “،اگر به چیزی دست یافتیم” کلیدی است. بافت افزود: “مثل کلمبوس که سفر خود را آغاز کرد، ما نمی ­دانیم که دقیقا به کدام سمت می ­رویم، اما امیدواریم که قاره دیگری باشد و در مقطعی، از صحنه خارج نشویم”.

اما حتی اگر آنها در کره زمین با هم مسابقه دهند، جف بزوس پیروز می‌شود، با توجه به اینکه آمازون در حال جلا دادن به مهارت های خود است که تقریباً یک پنجم اقتصاد داخلی را در بر می ­گیرد. جف بزوس می­گوید: “در حالی که هر پیشرفت مهمی که با حضور بافت و دیمون به دست آید، همچنان در همان بنیاد غیرانتفاعی خواهد بود، اما هر یک از شرکت‌ها می‌توانند اقدامات خود را دنبال کنند“. جف بزوس از پیش، این کار را آغاز کرده ­است.

در ژوئن، آمازون موافقت کرد تا تقریباً 1 میلیارد دلار به پیل­بک (شرکت نوپایی که نسخه­ های روزانه را در پاکت تحویل می ­دهد)، بپردازد. تمام این‌ها چیزهایی است که آمازون در آنها عالی است: اجرای کار، سفارشی­ کردن و قابل ­اعتماد بودن. و این، گامی دیگر به درون محدوده مراقبت‌های درمانی محسوب می­ شود.

جف بزوس در حال فراگیری در زمینه تبلیغات

همچنین، جف بزوس در حال فراگیری در زمینه تبلیغات است. جدیدترین گزارش عملکرد سه­ ماهه آمازون، نشان ­دهنده رقمی شگفت ­انگیز است: آمازون امسال به سمت پشت سر گذاشتن مبلغ 8 میلیارد دلار درآمد تبلیغات حرکت می­ کند که تقریبا دو برابر مجموع سال گذشته است، و چرا که نه؟ گوگل احتمالاً می­ داند شما به خرید چه چیز علاقه دارید، شاید فیسبوک بتواند نتیجه بگیرد که به خرید چه چیز گرایش دارید، اما آمازون دقیقا می ­داند که شما چه چیز خریده ­اید و یا قصد خرید آن را نشان داده­ اید. این امر سبب مطرح شدن مسائل گوناگونی می­ شود.

جف بزوس فراوان در مورد دغدغه نسبت به مصرف­ کننده سخن می­ گوید، اما مشتریان کمی هستند که بخواهند با تعداد بیشتری تبلیغ هدف قرار بگیرند. جف بزوس می­ گوید: “اعتمادی که آمازون در میان مشتریانش ایجاد کرده ­است، ضامن این است که شرکت از حد و مرز عبور نخواهد کرد“ و در عوض، مشتریان فایده این تردید را به او اعطا می‌کنند. جف بزوس می‌گوید: “این اعتماد بسیار ارزشمند است و در نتیجه،

شما هرگز کاری انجام نخواهید داد که آن را در معرض تهدید قرار دهید. این چیزی است که به شما اجازه می‌دهد کسب و کار را توسعه دهید”. اگر جف بزوس می‌تواند در آن مسیر حرکت کند، بنابراین می‌توان به سادگی تصور کرد که تبلیغات “انحصاری” فیسبوک و گوگل، پذیرای یک رقیب سوم خواهد بود.

جالب­ ترین ساختمان در همسایگی برج روز اول جف بزوس

هنگامی که در بین ساختمان­ های بلند سیاتل قدم می­ زنید، جالب­ ترین ساختمان در همسایگی آمازون (با پوزش از یک ساختمان کروی جدید و فوق­ العاده که طراحی شده تا به عنوان مجلس نمایندگان شرکت عمل کند)، یک فروشگاه مواد غذایی است که در پایین برج روز اول ظاهر می­ شود. فروش 13 میلیارد دلاری فروشگاه ­های هول­فودز آمازون در سال گذشته، تنها دومین اقدام مبتکرانه­ی مرتبط با خواروبار در آمازون بود. اولین ابتکار آنها Amazon Go، یک پروژه آزمایشی در محوطه­ ای به مساحت 1800 فوت مربع است که برای خریدهای حضوری و غیرمجازی، در ژانویه بازگشایی شد.

جف بزوس همیشه بر صرفه­ جویی تاکید کرده ­است

احتمالا «Go» که یک فروشگاه مواد غذایی است، آمازونی­ ترین بخش آمازون است. جف بزوس همیشه بر صرفه­ جویی تاکید کرده ­است و در اینجا می ­توانید ببینید که کارکنان او (و معدودی از ساکنان سیاتل و توریست­ ها) ناهار خود را از آمازون می­ خرند و از این طریق، داده­ های زیادی را در اختیار شرکت قرار می­ دهند تا با کمک آنها مهارت ­های خود را بهبود دهد.

مهم تر از همه این­که هنگامی که جنبه ­های مختلف عملیات‌های گوناگون آمازون در پروژه Go با هم ترکیب می­ شوند، مشخص می ­شود که چه چیز امکان ­پذیر است. Go دربردارنده­ دانشی است که در اثر خریدهای انجام شده در فروشگاه ­های هول­فودز به دست آمده ­است. با توجه به قابلیت­ های سخت ­افزاری و الگوریتم پیچیده آمازون که به شکل فناوری­ های AI، دوربین و حسگر با یکدیگر ترکیب شده ­اند تا تعیین کنند که چه چیز از قفسه ­ها برداشته شده (و دوباره در آنها گذاشته شده ­است) و چه کسی این کار را انجام داده ­است.

همین­طور، از طریق سیستم پرداخت آمازون، تراکنش ­های صورت گرفته، پس از ثبت ورودی ­ها توسط اپلیکیشن شرکت، کنترل می ­شود. در اینجا، برداشتن یک شیر کاکائو در مسیر بیرون رفتن، بدون عبور از هیچ­کدام از قسمتهای پیشخوان، اسکن و یا کارت­خوان، مشابه سرقت از فروشگاه است. اگر مراقبت‌های درمانی و تبلیغات، نمایانگر ستون‌های گسترش بخش عمودی آمازون باشند، Go نشان می­ دهد هنگامی که آمازون تمام قطعات را در کنار هم قرار می ­دهد، چه مواردی از نظر افقی امکان‌پذیر است.

پرایم یکی از ابزارهای بازاریابی جف بزوس

مهمترین جنبه­ آن پرایم است. در اصل، این یک ابزار بازاریابی است، راهی برای ترغیب به خرید – و تولید درآمد اشتراکی تکراری (حدود 10 میلیارد دلار در سال 2017) – به روشی مشابه کلوپ ­های عمده­ فروشی مثل کاستکو و شرکت هول­سیل بی­جی. اما این ابزار در ادامه پیشرفت، به صورتی درمی ­آید که به 100 میلیون مشترک خود امتیاز و اعتبار ویژه می­دهد، و این امتیازات بی ­نهایت خطوط کسب و کار ایجاد می­ کنند.

پرایم مشخص می­ کند که چرا آمازون به پیش­روی در نت فلیکس ادامه داده و انتظار می‌رود که امسال پنج میلیارد دلار در خصوص تهیه برنامه، از جمله برنامه بسیار پرطرفدار “خانم میزل شگفت ­انگیز”، هزینه کند. تنها در عرض سه سال، “روز پرایم” (36 ساعت سالانه برنامه­ ویژه برای اعضا که در آن، شرکت­ کنندگان در جولای، در رابطه با بیش از 100 میلیون محصول، میلیاردها دلار هزینه می کنند)، تبدیل به یک روز تعطیل ویژه خرید و همراه با جنونی ویژه شده ­است، که فقط جمعه سیاه (جمعه بعد از شکرگزاری) و دوشنبه اینترنتی (دوشنبه بعد از شکرگزاری) از آن پیشی می­ گیرند

دسترسی به پرایم نشان می ­دهد که آمازون چگونه خرده‌ فروشان بیرونی خود را وادار می‌کند که در ازای انجام توسط آمازون، پول بیشتری بپردازند.

جف بزوس یکه تاز عرصه تجارت الکترونیک

پرایم همچنین حامی استراتژی خشت و ملات آمازون است. تحویل و دریافت سفارش­ های پرایم در همان روز، نیازمند سر پل ­های فیزیکی بیشتری است که به نوبه خود، تضمین ­کننده گسترش به تمامی حوزه ­هایی است که آمازون هرگز نمی­ توانست ورود به آنها را توجیه کند (مثل غذا؛ نوعی از محصولات فاسدشدنی که با مدل کلاسیک آمازون سازگار نیست). پس از سال‌ها فتح بازار کتاب، اکنون شرکت آمازون دارای 16 مکان دائمی فروش کتاب در 11 ایالت است و اخیراً یک فروشگاه Go دیگر در سیاتل باز کرده ­است. جف بزوس می­ گوید: “آنها باید چیزی خاص و جدید داشته باشند و این دقیقا چیزی است که اگر به استراتژی فروشگاه های فیزیکی ما دقت کنید، خواهید دید“.

خلاصه این­که پرایم تبدیل به سیستم عصبی مرکزی آمازون شده ­است که هر چیز در این شرکت را به هم متصل می کند و در عین این­که به کسب و کار اصلی آمازون (خرده ­فروشی) نیرو می‌بخشد، مسیری برای راهیابی به بازارهای جدید در اختیار آمازون قرار می ­دهد، بدون اینکه مستقل باشد”. جف بزوس می­گوید: “این نمی­تواند یک کسب و کار خوداتکا باشد، زیرا کاملا به عرضه به مشتریان وابسته است“.

جف بزوس : هیچ طبقه ­ای از کسب و کار یا دولت یا هر چیز دیگر وجود ندارد که نتواند خود را بهبود دهد

به شکلی مشابه، همان­گونه که در مورد فروشگاه Go دیده شد، هوش مجازی آنچه را که در گذشته، محصولات بی­ ارتباط به نظر می‌رسید، از رایانش ابری گرفته تا خرده ­فروشی، به هم پیوند خواهد داد. محصول موفق “اکو” را در نظر بگیرید که سبب شد جف ویلکه سوالی در مورد موجودیت آمازون بپرسد: “آیا آمازون یک شرکت نرم ­افزاری است یا سخت ­افزاری؟”، این سوال قابل ­بحث است؛ یک سخت­ افزار موثر که توسط نرم ­افزار مبتنی بر AI تقویت می­ شود که محرک فروش ­های آمازون است و محتوای آمازون را یکدست می ­کند. جف بزوس می گوید: “جالب­ ترین چیز در مورد یادگیری ماشینی در مقایسه با بسیاری از تکنولوژی­ های دیگر این است که این شیوه تا چه حد افقی است. هیچ طبقه ­ای از کسب و کار یا دولت یا هر چیز دیگر وجود ندارد که نتواند خود را بهبود دهد”.

جف بزوس و دومین ساختمان مرکزی آمازون به نام HQ2

حتی دومین ساختمان مرکزی آمازون به نام HQ2 که خیلی پر سروصدا بود و مسئولان آمازون همچنان می­ گویند که تا پایان امسال نهایی خواهد شد، متناسب با چشم ­انداز افقی آمازون است. (فوربس شرط می ­بندد که این ساختمان در واشنگتن ­دی‌ سی باشد، جایی که جف در آن دارای پایگاه است، و در آنجا، استعداد، پشتیبانی و امکان دسترسی به افراد تأثیرگذار، مهیا است. همچنین، جف بزوس با برگزیدن مناطق حومه ویرجینیا و مریلند، و نیز منطقه کلمبیا، می‌تواند در یک منطقه کلان­ شهری با سه دولت در مقابل هم بازی کند تا به بهترین قرارداد دست پیدا کند). جف بزوس به میزان فزاینده ­ای اشاره می ­کند که مسئله جغرافیا در آمازون نامربوط است.

جف بزوس : شما همواره می­ توانید به یک نقشه راه دست­ یابید

هنگامی که تیم ­های جداگانه نیاز دارند که در کنار هم کار کنند، خواسته شما این خواهد بود که این دو گروه، گاه و بیگاه ملاقات‌هایی داشته باشند و یک نقشه راه برای آینده تعیین کنند. او می­ افزاید: “اگر شما به نحو صحیحی سازماندهی کنید، نیازی نیست که افراد در همان ساختمان یا همان شهر یا حتی همان منطقه زمانی باشند، زیرا شما می­ توانید به یک نقشه راه دست­ یابید”.

جف بزوس : من به ندرت، به امروز می­ اندیشم

اشتباه نکنید، تا حد زیادی، آن نقشه راه، تمام چیزی است که جف بزوس بر روی آن کار می ­کند و عملیات ­های روزانه کاری را واگذار می­کند. تفکر بلندمدت سمبل آمازون بوده ­است و جریان نقدی به دست ­آمده از AWS، به جف بزوس امکان می دهد که نیروی عظیم ناشی از خرده­ فروشی خود را با حاشیه سود نزدیک به صفر، کارآمدی غیرقابل بحث و سرمایه ­گذاری در نقاط دوردست، حفظ کند .جف بزوس می­گوید: “من به ندرت، به امروز می­ اندیشم و معمولا برای 2 تا 3 سال آینده کار می‌کنم، و بیشتر تیم رهبری من نیز وضعیت مشابهی دارند”.

“پس از اعلام یک گزارش سود سه ماهه، دوستانم به من تبریک گفته و می ­گویند: “کارت عالی بود، سه ماه فوق­ العاده‌ای داشتی، و من می‌گویم: ممنون، ولی آن عملکرد سه ماهه، سه سال پیش آماده شده بود و الان در حال کار بر روی دوره های سه ماه ای هستم که در 2022 اتفاق خواهد افتاد”.

هر لحظه مراقب طوفان فکری جف بزوس باشید

همین ذهنیت است که سبب می ­شود در بسیاری از صنایع، شرکت ­ها بیمناک باشند. جف بزوس می‌گوید: “من ایده پیشنهاد می‌دهم. ممکن است ما در اینجا با یک ایده دور هم جمع شویم، و من این وایت­ برد را در عرض یک ساعت، با صد ایده پر کنم. اگر هفته ­ای بگذرد که من در آن جلسه طوفان فکری نداشته باشم، از اداره­ ام شاکی می‌شوم و می‌گویم: “بچه­ ها، عجله کنید! بیایید کمک!“

جف بزوس در مصاحبه جنجالی خود اخطار داد: شرکت­ های آمریکایی، مواظب باشید! یا نوآوری به خرج دهید، و یا جف بزوس آن را برای شما انجام خواهد داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *