خلاصه کتاب مدیریت زمان

خلاصه کتاب مدیریت زمان

درباره نویسنده
نویسنده دانیل پینک (Daniel H. Pink) نویسنده شش کتاب پرفروش است که کتاب کی (When) درباره یافته‌های علمی درباره مدیریت زمان و زمان‌بندی، از معروف‌ترین آن‌هاست. او به طور مرتب برای نیویورک تایمز می‌نویسد و هم‌اکنون در واشنگتن زندگی می‌کند.

«من همیشه معتقد بودم که زما‌‌‌ن‌سنجی، همه چیز است. اکنون، معتقدم که همه چیز، زما‌‌ن‌سنجی است.»

آیا تا به حال شنیده‌اید: «زمان‌سنجی همه چیز است»؟ منظور شما دقیقا از این جمله چیست؟

همه‌ی ما کتابهای «چگونه …» مطالعه کرده‌ایم و اخیرا روی کتابهای «چرا …» تمرکز کرده‌ایم، اما در مورد کتابهای «کی …» چطور؟ به این کتاب به عنوان ژانر جدیدی از کتابهای «کی …» فکر کنید. این کتاب به شما دیدی می‌دهد که سبب می‌شود اثرات نامرئی زمان‌سنجی، مرئی شود.

دانیل پینک که تعدادی کتاب پرفروش را در زمینه روانشناسی رفتاری تالیف کرده است، دیدی جدید را به ما می‌دهد تا کمک کند باهوش‌تر کار کنیم و بهتر زندگی کنیم. «کی، رازهای علمی زمان‌سنجی کامل»، ششمین کتاب مهم اوست. در این کتاب، او بیش از 700 تحقیق در زمینه‌های اقتصادی، بیهوشی، انسان‌شناسی، غدد درون‌ریز، کرونولوژی و روانشناسی اجتماعی تحلیل کرد تا دانش پنهان زمان‌سنجی را آشکار کند. سپس او ما را به سوی این تفکر هدایت کرد که چگونه کشف‌هایی در مورد قدرت نامرئی زمان‌سنجی می‌تواند به ما کمک کند تا تیمها، سازمانها، مدارس و زندگی بهتری را بسازیم.

اگر می‌خواهید عملکرد خود را بهبود ببخشید، سلامتی خود را افزایش دهید و سطح رضایت خود را عمیق‌تر کنید، این کتاب عالی را بخوانید.

چکاوک‌ها، جغدها و پرندگان سوم

«ما در برخی از بخش‌های روز نسبت به بقیه، باهوشتر، سریعتر، تیره‌تر، آرام‌تر، خلاق‌تر و با خلاقیت کمتری هستیم.»

همه ما روز خود را در سه سطح تجربه می‌کنیم: اوج، فرود و عقب‌نشینی. در حدود سه چهارم از ما، (چکاوک‌ها و پرندگان سوم) این موضوع را همین‌گونه تجربه می‌کنیم و یک چهارم از ما که جغدهای شبانه هستند، این موضوع را برعکس تجربه می‌کنند.

افراد به شدت احساس رضایت، صمیمیت نسبت به بقیه افراد می‌کنند و در طول صبح، احساس خوشایندتری از خود دارند، این احساس صمیمیت در بعد ازظهر کمتر می‌شود و دوباره در شب این احساس صمیمیت بیشتر می‌شود. هم‌چنین تحقیقات نشان می‌دهد که تاثیرات زمان روز، می‌تواند 20% از اختلاف عملکرد در پاسخگویی‌های شناختی را موجب شود. برای مثال، دانش آموزان در صبح‌ها نسبت به بعد از ظهرها، نمرات بالاتری می‌گیرند.

شما چگونه می‌توانید از این دانش به مصلحت خود استفاده کنید؟

در ابتدا، دسته‌ی خود را کشف کنید:

معمولا چه زمانی می‌خوابید؟
معمولا چه زمانی بر می‌خیزید؟
میانه این دو زمان، چه اتفاقی می‌افتد؟
اگر این زمان بین 12 تا 3 صبح می‌افتد، شما یک چکاوک (Lark) هستید. اگر بین 6 صبح تا 12بعد از ظهر می‌افتد، شما یک جغد (Owl) هستید. بسیاری از افراد چکاوک یا جغد نیستند، بلکه در دسته پرنده سوم قرار می‌گیرند. اگر این زمان بین3:30 تا 5:30 صبح می‌افتد، شما جز دسته پرنده سوم هستید.

اکنون که شما دسته خود را شناختید، می‌توانید ساعت‌های اوجی را که احتمالا از آنها می‌خواهید برای کارهای بسیار چالش برانگیز خود حفظ کنید، شناسایی کنید. احتمالا می‌خواهید آن قرار ملاقات با یک مشتری جدی را، برای زمانهای اوج آنها رزرو کنید.

زمان فرود، زمان سختی است. ممکن است شما نخواهید تاریخ جراحی خود را رزرو کنید (آمارها، حیرت انگیزند) یا در این مدت آزمایشی بدهید. تلاشهای خلاقانه‌تر، ممکن است در اینجا بهتر باشد. اما همیشه شما گزینه‌ای برای انتخاب ندارید. ما در مورد اقداماتی که برای حفاظت خودتان از خطرها در دوره فرود باید انجام دهید، با شما بیشتر صحبت می‌کنیم.

اجازه دهید آنان بخوابند!

«اغلب ما متوجه می‌شویم، قوی‌ترین پاسخ‌ها در حوزه پرسش «کی …» کمین کرده‌اند.»

بعد از عامل ژنتیکی، بزرگترین تخمین زننده از دسته پرنده‌ای که شما در آن قرار دارید، سن شماست. شما می‌دانید که بچه‌های کوچک، معمولا چکاوک هستند. صبح برمی‌خیزند تا به مدرسه بروند و در اوایل شب از پا می‌افتند. در حدود سن بلوغ، این چکاوک‌ها به جغد تبدیل می‌شوند. آنها دیرتر از خواب برمی‌خیزند، در اواخر عصر و شب بهترین انرژی خود را تجربه می‌کنند و بعد از پدر و مادرها می‌خوابند.

آغاز روز مدرسه برای نوجوانان قبل از ساعت 8:30 صبح، می‌تواند به سلامتی آنان زیان برساند و نمره‌ها و رتبه‌های آنان را خراب کند. شواهد بسیار قوی نشان می‌دهد که آکادمی آمریکایی کودکان، بیانیه سیاستی صادر کردند که در آن از مدارس راهنمایی و دبیرستان تقاضا می‌کرد زودتر از ساعت 8:30 صبح فعالیت خود را آغاز نکنند. CDC نتیجه گرفت که این جمله «تاخیر در زمان شروع مدرسه، پتانسیل تاثیر روی بزرگترین جمعیت را دارد.» در افزایش یادگیری و بهره‌وری نوجوانان تاثیر دارد.

برای مثال، تصادف ماشین و افسردگی کاهش پیدا کرد در حالی‌که حضور در مدرسه و نمرات افزایش یافتند! در یک مطالعه روی 30000 دانش آموز در 7 ایالت، میزان فارغ التحصیلان دبیرستان 11% افزایش پیدا کرد! شگفت‌انگیز است! یک روش اثبات شده و رایگان که سبب تغییرات چشم‌گیری می‌شود. چرا تمام هیئت‌های مدیران مدارس در این تغییرات حضور ندارند؟

بعد از ظهرها، برای قهوه‌خوری هستند

«احتمالا شما یک لیست برای انجام کارها دارید. اکنون زمان آن است که یک لیست استراحت داشته باشید، به آنها توجه یکسانی داشته باشید و به نسبت یکسان، به آنها عمل کنید.»

برخلاف باورعمومی که چرت‌زدن‌ها بی‌فایده هستند، در واقع به صورت‌های مهمی در بهره‌وری ما شرکت می‌کنند.

برای مثال: آزمون گرفتن در بعد ازظهر بدون استراحت، نمراتی را به وجود می‌آورد که معادل با صرف زمان کمتر در مدرسه در هر سال، داشتن والدین با درآمدهای پایینتر و تحصیلات کمتر است. اما گرفتن همان آزمون بعد از بیست یا سی دقیقه استراحت، منتج به نمراتی می‌شود که معادل با دانش‌آموزانی‌است که سه هفته بیشتر در کلاس درس صرف می‌کنند و والدین ثروتمندتر و با تحصیلات بهتری دارند.

با مطالعه زندگی افراد بسیار موفق در جهان و اشتراک‌گذاری رازهای آنان، پینک به ما نشان می‌دهد زمانی‌که خواب نیمروز و استراحتهایمان را استراتژیک کنیم، چقدر می‌توانیم سودآورتر باشیم تا از افتهای وحشتناک در بعداز ظهر جلوگیری کنیم. برای مثال:

یک ناپوچینو سرو کنید: در حدود هفت ساعت بعد از بیدار شدن، یک فنجان قهوه بنوشید و ساعت خود را روی 25 دقیقه تنظیم کنید: 5 دقیقه برای رفتن به رختخواب و 20 دقیقه برای خوابیدن. در صورت لزوم، هر روز آن را تکرار کنید.
پیاده‌روی کنید: ساعت خود را هر ساعت تنظیم کنید و 5 دقیقه پیاده‌روی کنید.
بیرون بروید: طبیعت، به ما انرژی دوباره می‌دهد.
اجتماعی باشید: با هرکسی در مورد موضوعی غیر از کار گفت‌وگو کنید. هنوز بهتر از آن، از هرکسی سپاسگزاری کنید.
ابزار کار را تغییر دهید: تفکر کنید، تنها روی تنفس خود تمرکز کنید یا به یک پادکست بامزه گوش دهید.
زمان ناهار: ناهار را پشت میز خود نخورید. سعی کنید هرکدام از پیشنهادات بالا را در زمان ناهار خود انجام دهید.
افرادی که بالاترین عملکرد را دارند، 52 دقیقه کار می‌کنند و 17دقیقه استراحت می‌کنند. مدارس با عملکرد بالا، در هر ساعت 15 دقیقه استراحت دارند. اما حتی همین استراحت‌های کوتاه هم می‌تواند کمک‌کننده باشد.

اگر استراحت‌های بیشتری را در سازمان خود یا تنها در روز خود باب کنید؛ از افزایش انگیزه، تمرکز و افزایش خلاقیت هم لذت خواهید برد.

طرح ایده‌آل برای از بین بردن افت در بعد از ظهر؟ یک پیاده‌روی کوتاه با یک دوست را در نظر بگیرید که در طی آن، شما در مورد چیزی غیر از کار، گفت‌وگو می‌کنید.

جمع بندی
من چه کار متفاوتی را انجام خواهم داد؟ من قصد دارم تا زمان را بسیار جدی‌تر بگیرم. من قصد دارم تا این کتاب را با هیئت مدیره مدرسه‌ام به اشتراک بگذارم. من قصد دارم امواج روز را بسیار قاطعانه‌تر طی کنم. شما چطور؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *